vila_Mikropaus

Vila sig till framgång

Att låta kroppen och hjärnan vila i små mikropauser är ett bra sätt att göra arbetsdagen mer balanserad och effektiv och minska stressen. Att lägga sig en stund under ett tungt fluffigt täcke gör det enklare för kroppen att skilja mellan koncentration och kontemplation. Att vila en stund kan faktiskt vara dagens bästa tips för framgång!

I en tid när många provat sig fram och hittat lösningar för hur man bäst arbetar hemifrån är de flesta överens om att en dedikerad arbetsplats förenklar fokus och gör att vi snabbare hittar arbetsflow. Ett litet skrivbord utan ovikt tvätt i sikte, en arbetsstol med rätt skrivhöjd… och enkla saker som laddare, terminalglasögon och anteckningsblock inom armlängds avstånd hjälper hjärnan att ställa in sig på arbetsuppgifter helt enkelt. Att rengöra glassmaskinen eller läsa horoskop känns mindre angeläget när man sitter på sin iordningställda hemma-arbetplats. (Om så i nystruken skjorta, slips och pyjamasbyxor.)

Lika viktigt är det att hitta sina utvalda platser för återhämtning. Katter är bra förebilder – de vet var solen värmer upp golvet vid olika tider på dygnet, och sträcker obrydda ut sig i en solkatt för en daglig stunds D-vitamindos på tredje trappsteget. Att inte använda skärm i sängen är ett annat sätt att ”lära” kroppen att sängen är en plats för vila och avslappning. Att bygga in små kravlösa platser i sitt hem är ett beprövat sätt att göra det tydligare för hjärna och kropp att veta när det är dags att växla mellan koncentration och vila, vilket är ett sätt att minska stressen. Ställ fram en stol vid fönstret och låt det bli en plats för en kopp förmiddags-té eller en treminuters fri tanke mellan telefonsamtalen?

Att ta en mikropaus gör oss mer alerta och höjer prestationsförmågan. Sätt dig i en stol, gärna under ett fluffigt täcke eller en mjuk filt och slut ögonen. Håll en penna i handen. Tänk inte på något, låt fokus ströva fritt och känn kroppen slappna av under täckets värme och tyngd. När pennan faller till golvet väcks du upp ur mikropausen. Hjärnan har fått sin snacks och du är redo för koncentration igen. Det tar bara några minuter men för hjärnan är denna återhämtning värd mycket. Tänk på det som en power-bar för tanken. Här finns en bra artikel i ämnet https://www.mabra.com/psykologi/ta-en-mikropaus-bli-av-med-stress-och-vark/

Att planera in mikropauserna i dagsschemat är ett sätt att förbereda kroppen på avslappning. Att ta på sig en ögonmask som stänger ut ljus eller att lägga sig under ett varmt mjukt och fluffigt täcke är ett annat sätt att låta hjärnan släppa koncentrationen en stund. Leta upp solkatterna i ditt hem, låt ett mjukt dunbolster omfamna kroppen och låt hjärnan få en stunds frihet – det är en väg mot framgång!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sv_SESV_SE